اخبار مربوط به حشرات و سمپاشی اخبار مربوط به حشرات و سمپاشی .

اخبار مربوط به حشرات و سمپاشی

شناسایی نوع حشره برای سمپاشی

شناسایی نوع حشره برای سمپاشی


سمپاشی کک

جهان نیوز

قبل از شروع برای سمپاشی کردن باید اطلاعاتی در مورد انواع سموم و نحوه سمپاشی کردن و نوع حشره کسب کنیم. این عمل کار ساده ای نیست و تنها افراد متخصص قادر به انجام می باشند. شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید که به طور کلی هر نوع سمپاشی زمانی اثربخشی و نتیجه دلخواه را می دهد که به صورت دوره ای انجام شود، یعنی وقتی که یک دوره، مرحله اولیه سمپاشی تمام شد بعد از گذشت مدت زمان مشخص، دوباره با توجه به نظر کارشناسان یا متخصصان سم پاشی شود. ما در اینجا به توضیح سه گونه سمپاشی کنه ، سمپاشی سوسک آشپزخانه و سمپاشی ساس پرداخته‌ایم.

با دانستن نوع حشره و انتخاب نوع سم برای آن، نیمی از مسیر سمپاشی را طی کرده اید. اما چگونه می توانیم این کار را انجام بدهیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت خودسرانه اقدام به سمپاشی کنه، سوسک و ... منزل یا محل کار خود نکنید چون امکان عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت و حتما برای سمپاشی کنه و دیگر حشرات موذی با مسئولان و متخصصان شرکت های سمپاشی مشورت کنید.

سمپاشی کنه
در بسیاری از منابع معتبر از کنه به عنوان نوعی انگل معرفی شده است زیرا از خون بدن سایر موجودات زنده تغذیه می‌کند و می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های مختلف و خطرناک باشد. کنه برای زنده ماندن احتیاج به یک میزبان دارد. حالا این میزبان می‌تواند انواع حیوانات یا بدن انسان باشد. اگر این موجودات را دسته‌ بندی کنیم در گروه آفات گزشی قرار می‌گیرند و خطرات زیادی برای سلامت انسان و هم چنین حیوانات دارند.

هنگامی که یک کنه بدن انسان را گاز می‌گیرد یا به اصطلاح بدن انسان میزبان یک کنه برای تغذیه قرار می‌گیرد، بلافاصله بدن انسان سریعا واکنش نشان می‌دهد چون کنه در حال تغذیه از بدن می‌باشد. در نتیجه ناحیه گزش قرمز می‌شود و با توجه به نوع گزش ممکن است این التهاب تا چند روز باقی بماند.

بعد از مشخص شدن نوع حشره (کنه) موجود در محیط، بررسی تعداد و منشا حشره (کنه) توسط متخصصین و محاسبه تعداد و نوع کنه در هر متر مربع نوبت به انتخاب سم مناسب برای سمپاشی کنه می‌رسد. در انتخاب سم برای سمپاشی کنه دقت کافی را به خرج دهید. چرا که انتخاب سم بی کیفیت و نامرغوب برای سمپاشی ساس علاوه بر این که آفت را از بین نمی‌برد، برای انسان نیز مضرر است.

برای سمپاشی کنه محیط هایی مثل مهد کودک ها، رستوران‌ ها، کافی شاپ ها، محل کار، منازل و...باید از سم های بی بو استفاده شود تا با کمترین آسیب به سلامت انسان ها بهترین نتیجه را به دست آورد.

 

سمپاشی سوسک آشپزخانه
شاید به غیر از سوسک آشپزخانه، اسم‌های سوسک کابینت، سوسک آلمانی و سوسک ریز سیاه خانگی را نیز شنیده باشید. سوسک آشپزخانه به دلیل کوچکی بیش از حد در شکاف ها و درزها مخفی می‌شوند و زندگی می‌کنند. این گونه حشرات خطرات و آلودگی‌هایی برای انسان‌ها دارند. مقاومت بالای سوسک و تخم سوسک، سمپاشی سوسک آشپزخانه را سخت کرده است. اما چگونه سمپاشی سوسک آشپزخانه را به حداقل برسانیم؟

مراحل سمپاشی سوسک آشپزخانه
اگر در منزل یا محل کار خود سوسک آشپزخانه دارید و سخت در تلاش هستید که از شر سوسک آشپزخانه خلاص شوید قبل از آمدن مسئولان یا متخصصان سمپاشی سوسک آشپزخانه، می‌توانیم راه کارهایی برای جلوگیری از بیشتر نشدن سوسک آشپزخانه انجام دهیم.

همانطور که می دانید، سوسک‌های آشپزخانه درون همه چیز و همه جا می روند و به سرعت تکثیر می شوند. آنها حتی می توانند تا چند ماه بدون غذا و تا دو هفته بدون آب زنده بمانند.

2 اقدام ضروری می تواند تا قبل از کمک گرفتن از متخصصین سمپاشی سوسک آشپزخانه کار شما را راحت تر کند.

1. اولین گام پاک‌ سازی: یعنی اگر متوجه ورود و خروج سوسک آشپزخانه شدید، اقدام به کشتن سوسک کنید.

2. گام بعدی نظافت صحیح و اصولی می باشد‌ زیرا با وجود آلودگی و کثیفی مقدمات و موجبات لازم را برای زندگی سوسک آشپزخانه فراهم کرده‌اید.

3. حذف منابع آب سوسک می تواند نیاز شما را به سمپاشی سوسک آشپزخانه کاهش دهد. اگر چه حذف تمام منابع آب غیر ممکن است ولی تا جای ممکن با حذف آب باعث کاهش رشد سوسک آشپزخانه می‌شوید. بدین منظور می توانید لوله ها و شیر آبهایی که عرق میکنند یا چکه دارند را تعمیر کنید.

4. برای به حداقل رساندن نیاز به سمپاشی سوسک آشپزخانه ، بعد از اتمام کار تمام سینک های حمام و آشپزخانه و وان و دوش را با دستمال خشک کنید.

5. اسکاچ و اسفنج شستشو ظرف ها را در جای خشک و در بسته قرار دهید.

6. مسواک های مرطوب را داخل ظرف های در بسته بگذارید.

7. حذف پناهگاه‌ ها یکی از راه های کاهش سمپاشی سوسک آشپزخانه: سوسک‌های آشپزخانه در روزنه‌های تاریک و باریک دیوار، شکاف ها، درزها را برای مخفی شدن ترجیح می‌دهند. هر چقدر که می‌توانید این مکان‌ها را درزگیری کنید.

8. حذف منابع غذای سوسک ریز آشپزخانه: بدین منظور کابینت‌ها را خالی و بعد تمیز کنید. وسایل آشپزخانه را تمیز کنید. هر شب بر روی کانترهای آشپزخانه را گندزدایی کنید. خوردن غذا را محدود به یک بخش از خانه کنید. کل خانه را هر 2 الی 3 روز جاروبرقی بکشید. هر شب کف آشپزخانه را جارو بزنید. از سطل زباله که به خوبی چفت می‌شود استفاده کنید و قبل از خواب آشغال‌ها را به بیرون از خانه منتقل کنید.

خطرات سوسک آشپزخانه برای انسان‌ها
. بیماری ویروسی مثل فلج اطفال
. انواع بیماری های باکتریایی، مانند اسهال
. حمل تخم های انگلی و انتقال آن به انسان‌ها
. بروز انواع واکنش‌های های آلرژیک شدید مثل: خارش پوست، تورم پلک، ناراحتی پوستی و حتی ناراحتی تنفسی.

 

سمپاشی ساس
ساس جزو حشراتی می باشد که از نظر بیولوژیکی دارای دگردیسی ساده و در تمام مراحل زندگی خود خون خوار بوده است. این حشره موذی از جایی نمی آید بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می شوند. ساس ها در صورت داشتن شرایط مساعد مثل غذا و پناهگاه رشد و تکثیر می کنند. شرایط انتقال ساس از لباس، محل کار یا لباسی که درگیر ساس بوده یا خرید وسایل دست دوم مثل وسایل پشمی ،ابری(تشک، مبلمان) می باشد. ساس ها بال ندارند و نمی‌توانند مسافت زیادی را جا به جا شوند و از طریق وسایل چوبی دست دوم یا وسایل افراد ناشناخته منتقل می‌شوند.

ساس ها جز حشرات قوی هستند و تا 550 روز توانایی تحمل گرسنگی را دارند و بین 2تا 4 سال عمر می کنند. آنها شب فعال هستند و روزها در شکاف ها،درزها و جاهای تاریک مخفی می شوند و با co2 ناشی از تنفس میزبان به سمت انسان حرکت کرده و در سطح بدن مستقر می شوند و شروع به خونخواری می‌کنند.

ساس به ندرت روی پوست مستقر می‌شود و بیشتر بر روی لباس یا ملحفه قرار می‌گیرد و خونخواری را شروع می‌کند. مدت 10 تا 15 دقیقه خونخواری طول می‌کشد که در این مدت انسان چیزی حس نمی‌کند ولی کمی بعد از ترک بدن جای گزش شدیدا می خارد و ملتهب می شود. ساس‌ها چند برابر وزن خود خون می‌خورند. ساس در زمان عدم دسترسی به انسان‌ها، پرندگان، حیوانات خانگی را مورد گزش قرار می‌دهند. پس تا اینجا به اهمیت سمپاشی ساس پی بردید. اما در زمان سمپاشی ساس باید به چه نکاتی توجه نمود؟

نوع سم مصرفی برای سمپاشی ساس
ساس ها با یک نوع سم از بین نمی روند و باید از ترکیب چند سم مخصوص برای سمپاشی ساس استفاده کرد. سم مخصوص ساس از مخلوط 5نوع سم از گروه متفاوت قرص گاز سوز ساس، سموم و پودر ساس کش تهیه می شود که شامل دیازینون، مالاتیون، سایپرمترین، پرمترین، بیورزم دی کلرووس، دلتا مترین، گامگسان و ... می باشد. البته قابل ذکر است درصد استفاده از هر کدام از این سم ها برای سمپاشی ساس ها خیلی مهم می باشد تا بتواند در تخم ساس که از جنس سخت کتین است، نفوذ کند.

حشره ساس بین شکاف‌ها، درزها، کاغذ دیواری،وسایل چوبی، پشت قاب عکس، لا به لای رختخواب ها و عمق وسایل پنهان می‌شوند. بنابراین سم‌های عادی موجود در بازار توانایی کشتن و ریشه کن کردن ساس را ندارند. البته فکر نکنید با فروختن یا دور انداختن وسایل خود، ساس از بین می‌رود.

مشکلات بهداشتی ساس
. ایجاد حساسیت در افراد حساس
. بوی بد مکان ساس زده
. کم خوابی یا بی‌خوابی
. خارش شدید و عفونت های ثانویه
. ایجاد کم خونی

تشخیص ساس
زخم های محل گزش ساس سفت بوده و از یکدیگر فاصله کمی دارند به طوریکه معمولا دوتا دوتا یا سه تا سه تا کنار هم ظاهر می‌شوند. شکل خوشه‌ای گزش ها تنها راه تمایز و تشخیص با دیگر گزش حشرات است.

ساس بر خلاف کنه و سوسک آشپزخانه از هر چیزی تغذیه نمی کند و فقط خون انسان را می‌خورند. ساس ها در بزاق خود ماده‌ای خاصی دارند که باعث جلوگیری از لخته شدن خون در هنگام تغذیه می‌شود.


بهترین زمان سمپاشی ساس
معمولا حشرات با توجه به شرایط آب و هوایی، رشد و تکثیر می کنند. ساس از انواع حشراتی می باشد که فقط در فصل تابستان و با گرم شدن هوا می توان با سمپاشی ساس، نابودشان کرد. اما باید قبل از سمپاشی، مراقبت‌هایی را اعمال کرد.
همچون:

. پوشاندن روی تمام لباس ها و وسایل
. خروج ساکنین و تخلیه آن
. باز کردن در و پنجره ها
. خارج کردن تمام مواد غذایی از خانه یا ...
. استفاده از وسایل ایمنی مانند دستکش و ماسک هنگام سمپاشی

مراقبت های بعد از سمپاشی ساس
. تمامی لباس‌ها را خوب بشویید و جلوی آفتاب پهن کنید.
. مواد غذایی آغشته به سم را دور بیاندازید.
. تمام سطح لوازم آغشته به سم را با مواد شوینده خوب تمیز کنید.
. دو روز بعد از سمپاشی وارد خانه شوید.
. هواکش ها را روشن کنید و در و پنجره ها را باز بزارید.

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۲:۴۷ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)