اخبار مربوط به حشرات و سمپاشي اخبار مربوط به حشرات و سمپاشي .

اخبار مربوط به حشرات و سمپاشي

سمپاشي زمستانه با روغن‌ها در كنترل انواع آفات مكنده موثر است.

مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي خراسان جنوبي گفت:

سمپاشي زمستانه با روغن‌ها در كنترل انواع آفات مكنده موثر است.

سمپاشي هتل

 


باشگاه خبرنگاران جوان بيرجند - مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي خراسان جنوبي گفت: سمپاشي زمستانه باروغن‌ها در كنترل انواع آفات مكنده مانند كنه ها، شپشكها، سپر دارها، شته‌ها در باغ‌هاي ميوه دانه دار (سيب و گلابي و به) و هسته دار‌ها (آلو، هلو و شليل) پسته، بادام و زيتون موثر است.

 


يوسفي گفت: محلول روغن با بستن منافذ تنفسي پوستي در حشرات و لارو‌ها و تخم‌ها منجر به كاهش جمعيت آفات شده و مي‌تواند تعداد دفعات سمپاشي باغ‌ها در بهار و تابستان را كاهش و در كل علاوه بر كاهش هزينه‌هاي توليد، باعث كاهش مصرف آفت كش‌ها و حفظ سلامت محصول و محيط زيست شود.

 


به گفته او زمان دقيق مبارزه زمستانه بسته به شرايط آب و هوايي متغير است، اما به طور كلي مي‌توان بهترين زمان را پس از سپري شدن اوج سرما و يخبندان‌ها و قبل از بيداري درختان (پيش از تورم جوانه ها) توصيه كرد.

 


مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي خراسان جنوبي گفت: براي سمپاشي زمستانه و دريافت توصيه‌هاي فني لازم به كلينيك‌هاي گياه پزشكي استان مراجعه كنند و از روغن‌هاي استاندارد كه در ظروف پلمپ شده و داراي برچسب نشان‌دهنده مشخصات كامل (نام شركت يا كارخانه سازنده، تاريخ توليد، شماره پارت و...) استفاده و از مصرف سموم و روغن‌هاي تاريخ گذشته و بي نام و نشان خودداري كنند.

 


او گفت: باغداران قبل از اقدام به سمپاشي از اطلاعات هواشناسي و وضعيت بارندگي‌ها نيز مطلع باشندو براي پيشگيري از مسموميت‌هاي احتمالي رعايت نكات ايمني از قبيل استفاده از ماسك، لباس كارمناسب و خودداري از خوردن و آشاميدن هنگام سمپاشي و شستشو با آب و صابون بعد از اتمام كار الزامي است.

 


يوسفي گفت: سمپاشي زمستانه با روغن و سموم مناسب در كنار روش‌هاي مبارزه زراعي و مكانيكي در اين فصل، نقش بسزايي در كنترل جمعيت آفات و كاهش دفعات سمپاشي در فصل بهار و تابستان داشته و گامي موثر در راستاي تحقق مديريت تلفيقي آفات است.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۰:۲۸ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

آغاز سمپاشي زمستانه درختان از نيمه دوم اسفند ماه

آغاز سمپاشي زمستانه درختان از نيمه دوم اسفند ماه

سمپاشي بيمارستان

 


مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري از آغاز طرح سم پاشي زمستانه درختان در نيمه دوم اسفند ماه خبر داد.

 


به گزارش خبرگزاري برنا در آذربايجان شرقي، اكبر امجدي با اعلام اين خبر گفت: روزهاي پاياني زمستان، موعد اجراي برخي طرح‌هاي حفظ و نگهداري درختان و فضاهاي سبز است.

 


وي افزود: سمپاشي زمستانه يكي از اين طرح‌ها است كه با هدف جلوگيري از فعاليت آفات و بيماري‌هاي درختان همزمان با آغاز فصل رويش آنها انجام مي‌گيرد.

 


مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري در ادامه به سموم مورد استفاده در اين طرح اشاره و اظهار كرد: تركيب مورد استفاده در اين دوره از سمپاشي، عبارت است از روغن و لك و سموم آفت‌كش كه بنا به تشخيص كارشناسان سازمان انتخاب شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 


وي همچنين تاكيد كرد: نبايد از دوره زمستان گذران آفات و بيماريها غافل شد؛ چرا كه اگر درختان از اين دوره به سلامت عبور كنند، مسلماً بهار سرسبزي را تجربه خواهيم كرد.


معاون استاندار آذربايجان شرقي: ضرورت اجراي مصوبات ستاد ملي مقابله با كرونا درخصوص سفرهاي برون‌شهري
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهري در پايان، اظهار اميدواري كرد با اجراي برنامه‌ها و طرح‌هاي مربوط به حفظ و نگهداري فضاي سبز، از درختان موجود در سطح شهر به عنوان ارزشمندترين سرمايه حفاظت كنيم.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۰:۰۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

علائم بروز گال در كودكان + روش درمان

علائم بروز گال در كودكان + روش درمان

سمپاشي گال

رويداد ايران

در اين مطلب شما را با بيماري گال در كودكان آشنا مي كنيم تا بتوانيد سريع تر آن را شناسايي و درمان كنيد تا طول درمان كاهش يابد. براي اطلاع بيشتر از اين بيماري تا پايان اين مطلب همراه ما باشيد.
گال در كودكان يكي از بيماري هايي مي باشد كه با تحريكات پوستي ايجاد مي شود و بيش تر به دليل تحريك شدن پوست و يا مايت هاي انگلي كوچك مي باشد كه در زير پوست به زندگي خود ادامه مي دهند. در واقع راش و ناصافي كه روي پوست كودك خود مشاهده مي كنيد همان واكنش هاي آلرژيكي بدن مي باشد كه به تخم ها و مدفوع انگل ها نشان داده است. اگر فرزند شما به اين بيماري دچار باشد به احتمال بسيار زياد خودش را خيلي بيش از حد مي خاراند. در ادامه شما را با اين بيماري آشنا خواهيم كرد.

بيماري گال در كودكان
انگل هايي هستند كه مي توانند در زير پوست به زندگي خود ادامه دهند و در همان محل نيز تخم ريزي و مدفوع مي كنند. اين انگل ها منجر به ايجاد بيمار گال مي شوند و شيوع اين بيماري بيش تر در كودكان مي باشد.اين بيماري مي تواند واكنش هاي شديد آلرژيكي براي بدن ايجاد كند بنابراين كودك خود را بيش از حد مي خاراند و شما مي توانيد با كمي توجه به او از اين مشكل مطلع شويد.

كودك معمولا تا زماني كه با فردي كه اين بيماري را دارد تماس نداشته باشد نمي تواند به اين بيماري دچار شود. اين بيماري سرايت پذيري بسيار بالايي دارد و هر فردي مي تواند به آن مبتلا شود و اگر فردي در نزديكي شما به اين مشكل دچار باشد احتمال اين كه شما نيز دچار آن شويد بسيار زياد است زيرا انگل هاي اين بيماري به سرعت از بدني به بدني ديگر منتقل مي شوند و خود را با محيط جديد وفق مي دهند.

سن خاصي براي اين بيماري وجود ندارد با اين حال بيش تر كودكاني كه به دبستان و يا مهد كودك مي وند به اين بيماري دچار مي شوند بنابراين مي توان گفت اين بيماري بيش تر در اين افراد ديده مي شود. اين بيماري اگر تا حدودي حاد شود نام ديگري مي گيرد و به نام گال دلمه و يا گال نروژي شناخته مي شود.


بيشتر بخوانيد:

ابتلا به بيماري گال چگونه است؟
علل خارش پوست چيست و چگونه درمان مي‌شود؟
نشانه هاي وجود گال در بدن
گال يكي از بيماري هاي انگلي مي باشد كه سرايت پذيري بيش تري نسبت به ساير بيماري ها دارد و در كسري از ثانيه مي تواند وارد بدن ديگري شده و او را نيز بيمار كند. نشانه هايي كه به شما مي گويد اين بيماري را داريد يا نه عبارت اند از :

راش هاي شديد پوستي
خارش پوست در كودكان
جوش هاي قرمز و پراكنده
بروز نشانه ها روي سر و گردن و شانه ها
بيش تر بزرگسالان ممكن است راش هاي پوستي را روي اندام تناسلي و شكم مشاهده كنند كه اين مورد در كودكان بسيار نادر مي باشد.
جوش هاي چركي در كودكان
خطوط منحني و نازك در محل لانه گزيني هيره ها
خارش هاي شديد در شب
عفونت هاي باكتريايي شديد
زمان مبتلا شدن
اگر براي اولين بار است كه كودك شما به اين بيماري دچار مي شود بين ۱ تا ۶ هفته زمان نياز است تا اولين نشانه ها در بدن او ظاهر شود با اين حال اگر قبلا به گال مبتلا شده باشد زمان واكنش بدن او كوتاه تر خواهد بود و شما نشانه ها را بين ۱ الي ۳ روز بعد از مبتلا شدن مشاهده خواهيد كرد.

مراجعه به پزشك
زمان مراجعه به پزشك با نشانه هاي خاصي همراه مي باشد. در نظر داشته باشيد زماني كه شما يك سري از نشانه ها را در كودك خود مشاهده كرديد بهتر است سريعا او را به پزشك برسانيد تا بتوانيد از بروز بسياري از مشكلات بعدي پيشگيري كنيد و جان كودك شما به خطر نيفتد. در واقع هر راش پوستي ناشناخته اي كه روي بدن كودك بود بايد او را به نزد پزشك ببريزد تا درمان را سريع تر شروع كنيد.

يادتان باشد كه هر چه سريعتر درمان شروع شود بهبودي كودكان مبتلا به گال سريع تر خواهد شد. پزشك معمولا يك آزمايش براي كودك شما مي نويسد كه معمولا بدون درد مي باشد و تنها با خراشيدن بخشي از پوست و نمونه برداري انجام مي شود. يكي ديگر از تجويز هاي پزشك اين است كه به نزد يك متخصص پوست برويد تا بتوانيد سريع تر اين مشكل را پيگيري كنيد و تشخيص دقيق تري در مورد مشكل كودك شما داده شود.

جالب است بدانيد همان اندازه كه ممكن است گال تشخيص داده شود ممكن است تخم هايش ناديده باقي بمانند و تشخيص دقيقي داده نشود زيرا يك فرد آلوده به گال شايد تنها ۱۰ عدد از اين تخم ها را در بدن خود داشته باشد.

درمان گال
درمان كردن اين بيماري به سادگي امكان پذير مي باشد و پزشك معمولا پمادهايي را براي كودك تجويز مي كند و شما با استفاده مداوم و دقيق از اين كرم ها مي توانيد به سادگي اين بيماري را درمان كنيد. يادتان باشد كه اين بيماري بسيار حساس مي باشد و بايد داروهاي تجويزي را به موقع مورد استفاده قرار دهيد تا بتوانيد جلوي تكثير شدن اين بيماري را بگيريد. بيشترين داروهايي كه ممكن است براي درمان گال مورد استفاده قرار بگيرد عبارت است از :

پماد پرمترين
داروي بنزيل بنزوات
سولفور در پترولاتوم
كروتاميتون
ليندن
مالاتيون
نكته : مناسب ترين و بهترين و بي خطرترين پمادي كه در درمان بيماري گال مي توانيد براي كودكان از آن استفاده كنيد پماد پرمترين مي باشد.

نحوه استفاده از پماد
براي اين كه اين پمادها را به بدن كودك خود بزنيد نياز است تا با دقت بسيار زيادي اين كار را انجام دهيد و سعي كنيد روي هر نقطه اي از بدن كودكتان كه دچار اين بيماري شده است از پماد هاي تجويز شده بزنيد. بهتر است كمي اطراف محل هاي آلوده را نيز پماد بزنيد زيرا ممكن است آن محل ها نيز آلوده باشند.
اگر نشانه هايي از گال روي صورت و جمجمه فرزندتان مشاهده مي شود بهتر است پماد را در امتداد خط رويش مو و پوست سر و گيجگاه او نيز بزنيد. بهتر است به دستورالعمل كرم ها نيز دقت كنيد و زماني كه نياز است تا پمادها بر روي بدن كودك بماند را بدانيد زيرا برخي از آن ها به زمان كمي نياز دارند و برخي ديگر زمان بسيار زيادي براي بهبودي مي طلبند.
اگر كرم ها را به دست كودك مي زنيد بهتر است صبح ها بلافاصله بعد از اين كه بيدار مي شود دست هايش را بشوييد زيرا امكان اين كه دست هاي خود را به دهانش ببرد بسيار زياد مي باشد و با خوردن پماد مي تواند مشكلات ديگري پيدا كند.
برطرف شدن راش هاي پوستي ممكن است بين ۲ تا ۶ هفته طول بكشد با اين حال اگر راش ها گسترش پيدا كنند بايد به پزشك اطلاع بدهيد زيرا ممكن است انگل ها در حال گسترش باشند. برخي از پزشك ها سريعا داروي ديگري برايتان تجويز مي كنند و برخي ديگر تاكيد دارند كه همان دارو را بار ديگر تكرار كنيد.
مشكلات پوستي كه با گال در كودكان ايجاد مي شود ممكن است تا يك ماه بعد از بهبودي نيز ادامه داشته باشد زيرا از بين رفتن عوامل تحريك كننده پوست ممكن است تا مدت ها ادامه يابد. براي از بين رفتن مشكلات پوستي مي توانيد از كرم هاي سرد مانند كالامين كمك كنيد تا بتوانيد خارش ها و تحريكات را به حداقل برسانيد.
پيشگيري از گسترش گال
از ساده ترين راه هاي درماني مي توان به روش هاي پيشگيري اشاره كرد. در نظر داشته باشيد كه اين بيماري بسيار مسري مي باشد و مي تواند ساير افراد خانواده را نيز به خود درگير كند با اين حال باز هم بهتر است احتياط را رعايت كنيد و سعي كنيد يك سري از اقدامات را براي پيشگيري از مبتلا شدن ساير افراد خانواده در نظر بگيريد.

پرهيز از تماس
يادتان باشد كه اگر كودكي در خانه مبتلا به گال شده باشد بايد سعي كند با ديگر اشخاص تماس نداشته باشد زيرا اين بيماري سرايت پذيري بسيار بالايي دارد و با يك برخورد كوتاه نيز مي تواند منتقل شود.

درمان كامل
براي اين كه ديگر فرزند شما به اين بيماري مبتلا نشود و ديگران را مريض نكند قبل از اين كه او را دوباره به مدرسه بازگردانيد كاملا درمانش كرده باشيد در غير اين صورت ممكن است چرخه انتقال اين بيماري اصلا قطع نشود و مشكلات بسيار زيادي براي فرزند شما و ديگر كودكاني كه در مدرسه وجود دارند ايجاد شود.

رعايت بهداشت
يكي از ساده ترين كارهايي كه مي توانيد براي پيشگيري از بيماري گال در كودكان كمك كند اين است كه بهداشت فردي را رعايت كرده و سعي كنيد با فردي كه مبتلا به اين بيماري هست فاصله درستي را رعايت كنيد.كودكان معمولا بعد از يك دوره درمان مي توانند به مدرسه بازگردند و بهتر است تمامي افراد داخل خانه نيز تحت درمان باشند زيرا اين ويروس مسري است و ممكن است با كوچك ترين تماسي به همه منتقل شده باشد و دوره كموني كه دارد مي تواند اين احتمال را بسيار افزايش دهد.

شستن لباس ها
اگر فكر مي كنيد كه ممكن است اين بيماري از طريق لباس ها و ملحفه ها منتقل شود مي توانيد لباس ها و ملحفه هايي كه براي افراد آلوده استفاده شده است را بشوييد و بهتر است اين كار را با آب داغ و بالاي ۶۰ درجه سانتي گراد انجام دهيد. اين كار باعث مي شود تا تمامي آلودگي ها و انگل ها از روي لباس ها بروند و ديگر نيازي به نگراني در اين رابطه نخواهيد داشت.

شستن و تميز كردن وسايل
بسياري از اسباب بازي ها قابل شستشو مي باشد و شما مي توانيد آن ها را با دماي بسيار زيادي بشوييد اما برخي از آن ها را نمي شود شست براي همين مي توانيد آن ها را درون پلاستيك قرار داده و براي چند روز تا چند هفته در گوشه اي از خانه قرار دهيد تا كودك به آن ها دسترسي نداشته باشد زيرا اين انگل ها در صورتي كه ميزباني نداشته باشند از بين مي روند. براي از بين بردن گال در كودكان بهتر است اين كار را انجام دهيد.

سمپاشي تهرانپارس

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۴:۱۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

سمپاشي عليه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد

سخنگوي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان:
سمپاشي عليه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد

سمپاشي پشه

ركنا: سخنگوي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان گفت: پشه خطرناك آئدس در بندرعباس مشاهده و سمپاشي محله به محله عليه آن آغاز شده است.


سمپاشي عليه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد
علي بابا
به گزارش ركنا در هرمزگان؛ دكتر فاطمه نوروزيان دراين زمينه به رسانه ها اعلام كرد: در ۲ روز گذشته متاسفانه اين پشه در محلات شهر بندرعباس مشاهده و توسط همكاران حشره شناس صيد شده است .


وي با تاكيد بر خطرناك بودن اين پشه تصريح كرد: پشه صيد شده خطر ويروسي نداشت و تاكنون نيز بيمار مشكوك نداشتيم اما نياز است شهروندان رعايت موارد پيشگيرانه را به سرعت در دستور كار قرار دهند.

رييس روابط عمومي و امور بين‌الملل دانشگاه علوم پزشكي استان اضافه كرد: از جمله اقداماتي كه بايد انجام شود اين است كه پشه‌هاي بالغ بايد از بين بروند و تا شعاع يك كيلومتري مكان مشاهده آن بايد ضدعفوني شود.

نوروزيان گفت: يكي از مناطقي كه اين پشه در آنجا زيست مي‌كند بشقاب‌هاي زير گلدان و اطراف آن است كه آب در آنجا مي‌ماند و گياه بامبو نيز محلي براي رشد اين پشه است و نقاطي كه آب كولر جمع مي‌شود نيز محل ديگري براي رشد و نمو اين پشه خطرناك است.

وي ادامه داد: موارد ياد شده محل تخم ريزي و رشد پشه است و به همين دليل بايد در منازل نيز سم پاشي شود و وزارت نيز بهداشت تعلل در خصوص سم پاشي را جايز ندانست و اعلام كرده بايد به سرعت سم پاشي صورت گيرد.

آئدس را بيشتر بشناسيم

اين پشه ناقل بيماري هاي خطرناك و كشنده اي همچون تب دنگي(دانگ) است كه واكسن و درمان قطعي تاكنون براي آن كشف نشده است.

آئدس كه به ببر آسيايي نيز مشهور است ، بيشتر در مناطق استوايي جهان به ويژه آسياي جنوب شرقي وجود دارد و به تازگي شيوع بالاي آن در برخي از كشورها گزارش شده كه با توجه به انتقال آن از طريق جابجايي كالا در سفرهاي تجاري و همچنين سفرهاي تفريحي، خطر جدي براي سلامت جامعه است.

ببر آسيايي يا همان پشه آئدس داراي ۲ بال فعال و يك جفت بال تحليل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهاني گزنده، مكنده در جلو سر، وجود فلس‌هاي كوتاه و متراكم روي سينه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندي مشخص بال و بندبند بودن روي شكم، پوشيده بودن سينه از فلس‌هاي قهوه‌اي تيره يا متمايل به سفيد است .

راه توليد مثل اين پشه، تخم‌گذاري در آب‌هاي راكد است و قادر خواهد بود در كوچك‌ترين آب‌هاي سطحي مانند آب گلدان، پشت كولرها و چاله‌ها ، تخم ريزي كند.

تب دنگي كه از آن به عنوان 'تب استخوان شكن' نيز ياد مي شود، يكي از بيماريي هايي است كه از طريق آئدس منتقل مي شود.

درد شديد حاصل از اين بيماري به گونه اي است كه فرد تصور مي كند، استخوان هايش در حال شكستن هستند و از همين رو نيز به تب استخوان شكن معروف شده است.

هرمزگان از جمله استان هايي است كه مراودات بسياري با كشورهاي همسايه دارد و شاهد ورود و خروج بالاي اتباع بيگانه چه به صورت مجاز و يا غيرمجاز در اين استان هستيم كه اين مساله هرمزگان را در معرض خطر بالاي ورود اين پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زيرا كه ببر آسيايي براي ورود و خروج از مرزها نيازي به مجوز ندارد.

ورود لاستيك‌هاي مستعمل، ني‌هاي بامبوي وارداتي، كالاها و اجناس وارد شده از كشورهاي آلوده از طريق كشتي و هواپيما، از جمله راه‌هاي انتقال و ورود اين پشه به كشور است.

ببر آسيايي در هر مرحله خون خواري، چندين نفر را مي‌گزد و اين تغذيه مكرر، موجب بيماري‌هاي خونريزي دهنده تب دنگي، چيكونگونيا و ويروس زيكا مي شود.

به پشه بند دلخوش نباشيد

آئدس در ساعات فعاليت انسان خونخواري مي‌كند و به همين دليل استفاده شبانه از پشه بند كمكي در پيشگيري از گزش آن نمي‌كند.

در صورت استقرار و بقاي آئدس در هرمزگان، مهار آن نيازمند صرف هزينه بالاست و به همين دليل اقدامات پيشگيرانه و بيماريابي فعال از مهمترين برنامه هاي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان براي مقابله با آن است.

به گفته كارشناسان بهداشتي ، با توجه به اينكه يكي از محل هاي زندگي اين پشه در ميان لاستيك و لنج هاي فرسوده است ،شهرداري ها و دهياري ها بايد با همكاري شبكه هاي بهداشت و درمان تمهيدات لازم جهت جمع‌آوري قايق ها و لاستيك هاي فرسوده را فراهم كنند.

جابه جايي و از بين بردن لاشه لنج‌هاي فرسوده به علت اينكه مكاني مناسب براي رشد پشه و تخم‌گذاري است، جمع‌آوري سريع و روزانه زباله‌ها و لاستيك‌هاي فرسوده در محوطه هاي بندري و گمركي، از بين بردن نخاله‌هاي ساختماني، نيزارها و آب‌هاي راكد در حاشيه خورها و سواحل از اقدام‌هاي ضروري جهت پيشگيري از انتقال و شيوع بيماري در منطقه است.

بهترين خانه سالمندان

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۴:۰۱ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

گزش حشره ساس چه علايمي دارد و راه هاي پيشگيري از اين آفت چيست

گزش حشره ساس چه علايمي دارد و راه هاي پيشگيري از اين آفت چيست

سمپاشي ساس

سلامت اول

حشره ساس Bedbugs حشرات كوچك و قهوه اي مايل به قرمز به اندازه يك دانه سيب هستند. آنها را مي توان در سراسر جهان يافت. ساس ها در طول روز در داخل يا اطراف تخت ها و شكاف هاي موجود در صندلي ها ، كاناپه ها ، پرده ها ، فرش ها ، كمدها و حتي در ترك ديوارها و كف و پشت كاغذ ديواري پنهان مي شوند.


عوارض گزش حشره ساس
اين حشرات شب ها بيرون مي آيند تا غذا پيدا كنند ، و غذاي اصلي آنها خون است. ساس ها داراي ماده خاصي در بزاق خود هستند كه باعث جلوگيري از لخته شدن خون در هنگام تغذيه مي شود ، به طور معمول در شب هنگام به سراغ طعمه هاي خود مي روند .

همانطور كه ذكر شد يك ساس بعد از وعده غذايي كه خون مي باشد ، مدت زيادي روي بدن شخص نمي مانند. در عوض ، در نزديكي محل استراحت فرد پنهان مي شوند ، غالباً در لباس يا چمدان ، به آنها اجازه مي دهد هنگام انتقال وسايل به مكان ديگر ، گسترش پيدا كنند.

علائم وجود حشره ساس چيست؟
فهرست عناوين :
علائم وجود حشره ساس چيست؟
چگونه يك مكان به حشره ساس آلوده ميشود؟
چگونه مي توان فهميد كه فردي دچار گزش حشره ساس شده است؟
گزش ساس چگونه درمان مي شود؟
چگونه مي توان از ساس جلوگيري كرد؟
توصيه هاي مسافرتي براي پيشگيري از حشره ساس
آلودگي خانه به حشره ساس
فرد معمولاً گزش واقعي ساس را احساس نمي كند. اما پس از آن ، محل نيش زدگي احساس خارش مي كند. گزش ساس مانند برجستگي هاي كوچك قرمز (شبيه گزش پشه) است و گاهي اوقات مي تواند به صورت خط قرمز روي بدن اتفاق بيفتد.

اين گزش ها عمدتا در مناطقي از پوست است كه هنگام خواب در معرض هوا قرار دارد. ساس ها آزار دهنده هستند ، اما ميكروب يا بيماري خاصي را گسترش نمي دهند.

چگونه يك مكان به حشره ساس آلوده ميشود؟
برخي معتقدند كه يك اتاق كثيف مي تواند ساس هايي را به ارمغان مي آورد ، اما اين درست نيست. ساس ها به شرط داشتن غذا مي توانند در هر جايي زندگي كنند. اگر اتاقي به هم ريخته باشد ، اين فضا به آنها كمك مي كند تا پنهان شوند. اما بهم ريختگي اتاق سبب جذب اين حشرات نيم شود .

ساسها معمولاً در مكانهايي كه ميزان گردش مسافران و مهمانان زياد است مانند هتلها ، بيمارستانها يا خانه هاي سالمندان ديده مي شوند.
اما مي توان آنها را در بسياري از مكان هاي ديگر مانند وسايل حمل و نقل عمومي ، آپارتمان ها و خوابگاهها يافت. اين حشرات مي توانند با لباس ، اثاثيه و چمدان از مكاني به مكان ديگر سفر مي كنند

مديريت امور مالي سالمند توصيه ها و رعايت نكات مهم ماليمطالعه كنيد
درمان گزش حشره ساس

چگونه مي توان فهميد كه فردي دچار گزش حشره ساس شده است؟
گزش ساس مي تواند شبيه ساير گزش هاي حشره هاي ديگر مانند گزش پشه يا گازگرفتگي باشد. براي دانستن اينكه آيا اين ساس است يا خير ، مهم است كه خود احتمال وجود ساس را بررسي كنيد.
به رختخواب و تشك ها نگاه كنيد تا لكه هاي كوچكي از خون ، لكه هايي با ظاهر زنگ زده (اشكالات خرد شده) يا نقاط سياه (مدفوع ساس ) داشته باشيد.
ممكن است حشرات زنده اي در اطراف درزها يا برچسب هاي تشك و فنرهاي تخت يا درزهاي بالش و تخت و ساير مبلمان مشاهده كنيد. اين حشرات حتي مي توانند در كتابها ، پرزهاي فرش و پريزهاي برق پنهان شوند.

گزش ساس چگونه درمان مي شود؟
اگر فكر مي كنيد شخصي در خانواده شما توسط ساس گزيده شده است ، محل گزش را با آب و صابون بشوييد.
لوسيون كالامين ، كرم ضد خارش يا كمپرس خنك مي تواند به رفع خارش كمك كند. در برخي موارد ، آنتي هيستامين خوراكي مي تواند خارش را تسكين دهد. محل گزش ها طي 1-2 هفته درمان مي شوند.

به بچه ها بگوييد كه محل نيش ساس را با خارش زخم نكنند زيرا انجام اين كار مي تواند باعث عفونت پوستي مانند زرد زخم و به ندرت آبسه شود. در صورت بروز عفونت ، پزشك براي درمان ممكن است آنتي بيوتيك تجويز مي كند.

چگونه مي توان از ساس جلوگيري كرد؟
اگر خانه شما ساس دارد ، احساس خيلي بدي نداشته باشيد. آلودگي اماكن به ساس معمولي و عادي است. اين نكات مي تواند به شما كمك كند:

خانه خود را تميز و مرتب نگه داريد تا ساس ها مكاني براي پنهان شدن نداشته باشند.
هفته اي يك بار ملافه ها را عوض كنيد و مرتباً كف اتاق و سطوح را جاروبرقي بزنيد .
اگر ساس پيدا كرديد ، همه ملافه ها ، لباس ها و رخت خواب را در آب داغ بشوييد و در محيط گرم خشك كنيد.

تشخيص وجود حشره ساس
براي كمك به جلوگيري از ورود حشرات به ملافه هاي خود ، از روكش تشكي با عنوان “ضد حساسيت” يا “تشك ضد گرد و غبار” استفاده كنيد تا در صورت وجود ساس ها را راحت تر ببينيد.
همچنين مي توانيد با شركت هاي كنترل كننده آفات محلي تماس بگيريد تا در مورد راه هاي خلاص شدن از شر ساس تحقيق نمايد و از روشهاي كاربردي آنها استفاده كنيد.

مشكل واقعي حل شده در رابطه با پرستار كودكمطالعه كنيد
توصيه هاي مسافرتي براي پيشگيري از حشره ساس
از آنجا كه به احتمال زياد هنگام مسافرت ممكن است به اماكني برويد كه ساس در آن وجود داشته باشد ، برنامه ريزي براي پيشگيري كاري عاقلانه است . برخي از وب سايت ها به مسافران اجازه مي دهند گزارشات آلودگي ساس را بر اساس شهر (و گاهي هتل) جستجو كنند ، بنابراين قبل از اينكه از خانه خارج شويد كمي تحقيق كنيد.

در مقصد خود ، قبل از اقامت اتاق در مورد وجود ساس بررسي هاي لازم را انجام دهيد. اگر نشانه اي از ساس پيدا كرديد ، اتاق ديگري بخواهيد و آنه را نيز از لحاظ وجود ساس بازرسي كنيد. اگر هنوز نشانه هايي از ساس مشاهده كرديد ، كلا مكان ديگري براي اقامت پيدا كنيد.

چمدان ها را ازكف اتاق و تخت خواب در اتاق هاي هتل دور نگه داريد. از قفسه هاي چمداني كه اكثر هتل ها و متل ها تهيه مي كنند استفاده كنيد يا چمدان ها را روي ميز قرار دهيد.
لباس هاي آلوده را وقتي به خانه برگشتيد مستقيماً داخل ماشين لباسشويي بيندازيد.

انواع حشره ساس

آلودگي خانه به حشره ساس
هنگام خريد پوشاك يا مبلمان دست دوم از فروشگاه ها مراقب باشيد. هميشه اين اماكن و وسايل را از نظر وجود ساس بررسي كنيد.
هرگز، يك كاناپه دور انداخته شده يا ساير مبلمان خراب و شكسته را از گوشه خيابان را برنداريد. ممكن است ساسهايي در پارچه هاي آن پنهان شوند. در واقع ، ممكن است به همين دليل باشد كه صاحب قبلي از شر آنها خلاص شد!

اگر به جايي رفته ايد كه متوجه شده ايد آنجا ساس وجود داشته است حتما هنگام بازگشت به خانه لباس هاي خود را با آب گرم بشوييد.
اگر نمي توانيد بلافاصله لباس خود را بشوييد ، آن را در يك كيسه پلاستيكي مهر و موم شده قرار دهيد تا زماني كه بتوانيد آن را بشوييد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۶:۱۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

بهترين روش سمپاشي سوسك ريز كابينتي چيست؟

بهترين روش سمپاشي سوسك ريز كابينتي چيست؟

 


سمپاشي منازل

در اين مقاله به تعريف دقيقي از سوسك ريز مي پردازيم.

به گزارش ايسنا بنابر اعلام ارمغان بهداشت محيط، بهترين روش سمپاشي سوسك به منظور ريشه كني سوسك به صورت كامل را معرفي مي كنيم و در پايان روش هاي بهداشتي و بهسازي را براي پيشگيري از آلوده شدن محل زندگي و كار را به سوسك توضيح خواهيم داد:

German cockroachسوسك آلماني:

در بين مردم عادي به سوسك ريز كابينتي يا سوسك ريز آلماني يا سوسك آشپزخانه معروف است.

سوسك آلماني پراكندگي جهاني دارد. اين سوسك جثه ي كوچكي به طول ۱۲ الي ۱۶ ميلي متر و به رنگ قهوه اي روشن دارد. در اين گونه نيز بالها كامل است ولي در سطح پشتي پرونوتوم دو نوار تيره ي موازي ديده مي شود. شكم در نرها باريكتر و مجهز به چهار زايده ي انتهايي است ولي در ماده ها شكم پهن تر و فقط يك جفت سر سي دارد. اين گونه داراي تحرك زياد بوده و بيشتر در قسمتهاي گرم و تاريك ساختمانها مخفي هستند و برخلاف گونه قبلي كمتر وارد فاضلابها و چاهها مي شوند. دوره منفي كوتاهتر و ۲ تا ۴ ماه طول مي كشد.

سوسكهاي ماده براي مدت طولاني كپسول تخم خود را در پشت بدن نگه داشته و كمي قبل از باز شدن آن را در محل مناسبي قرار مي دهند. ولي ساير گونه هاي سوسك معمولاً پس از تشكيل تخم، آن را در محل مناسب مي چسبانند و مدت كوتاهي آن را حمل مي كنند. سوسك هاي آلماني بيشتر در مراكز تهيه غذا مثل آشپزخانه ديده مي شوند ولي سوسك هاي آمريكايي بيشتر در فاضلاب و محل هاي تاريك و مرطوب ديده ميشود.

بهترين روش سمپاشي سوسك ريز كابينتي چيست؟

سمپاشي سوسك ريز آلماني :

سوسك آلماني به تمام سموم مقاوم هستند و براي ريشه كني سوسك ريز بايستي در بازه هاي زماني مناسب مطابق نظر كارشناس از تركيبي از سموم پيرتيروئيدي و فسفره استفاده كرد و در هر بار سمپاشي تركيب مورد نظر تغيير پيدا كند.

طبق تحقيقات انجام شده، مشخص گرديده كه سوسك هاي آلماني نسبت به سموم كلره مقاوم هستند. و از اين سموم براي سمپاشي سوسك ها نمي توان استفاده كرد. سموم فسفره، كارباماتي و پيرتيروئيدي را مي توان براي سمپاشي سوسك ها به كار برد.

بهترين سم سوسك

بهترين سم سوسك كش، گرد يا محلول و يا پودر هاي قابل تعليق سمومي مثل سايپرمترين،مالاتيون، ديازينون، دورسبان، دي دي وي پي ، بايگون، سوين و پرمترين،دلتامترين است كه به شكل سمپاشي ابقايي و بايستي در محل هاي تردد و استراحت سوسك ها مثل شكاف ديوارها،شوفاژ خانه ها، پشت كابينت ها و يخچال و وسايل ديگر موجود در آشپزخانه ها اسپري نمود.

در محل هاي غير قابل دسترس براي سمپاشي، مي توان از آئروسلها استفاده كرد. تهيه و مصرف طعمه هاي مسموم ۱ درصد از سموم فسفره و كارباماتي به همراه گليسرول نيز مفيد است.

معايب استفاده از سمپاشي ابقايي :

براي سمپاشي سوسك ريز به روش ابقايي كه يك روش قديمي مي باشد بايد كل كابينت هاي آشپزخانه را خالي كنيد و منزل را براي ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترك كنيد و پس از ورود كليه ظروف و وسايل مورد استفاده شستشو داده شود. همچنين سموم فسفره خاصيت تدخيني دارد و باقيمانده سموم در محل هايي ديگري مثل ديوار و مبل و تلويزيون مي ماند و قابل شستشو نيست و خطرات بعدي ايجاد مي كند.

بهترين روش ريشه كني سوسك ريز استفاده طعمه گذاري سوسك با استفاده از طعمه هاي جديد سوسك است كه خطر بسيار پاييني دارد و به روش خوراكي عمل مي كند و در سالهاي اخير اختراع شده است، بنابراين سوسك ها هنوز فرصت مقاومت به آنها را پيدا نكرده اند.

به ويژه حتي در آلودگي هاي شديد پس از يك نوبت طعمه گذاري ، ريشه كني قطعي سوسك اتفاق مي افتد.

به طور كلي طعمه ها حاوي مواد غذايي جذاب براي حشرات و مقدار بسيار كمي سم هستند و خطر خيلي كمتري نسبت به سمپاشي ابقايي دارند و نتيجه بسيار مطلوبتري از سمپاشي دارند.

شركت سمپاشي ارمغان بهداشت محيط با استفاده از طعمه هاي سوسك اختصاصي با روش كاملا جديد و موثر كه نيازي به خالي كردن كابينت و ترك محل و شستشوي وسايل نيست اقدام به ريشه كني تضيمني سوسك ريز مي كند و آماده ارايه خدمات كنترل آفات ويژه كارخانجات در سطح كشور و منازل تهران و كرج مي باشد .

روشهاي بهداشتي و بهسازي براي مبارزه با سوسك:

شامل اقداماتي است كه از ورود سوسك به منازل و اماكن جلوگيري كرده و همچنين محيط را براي زندگي آنان نامناسب مي كند.

نكته مهم و كليدي اينست كه بدانيد سوسكها براي ادامه حيات به آب و غذا و پناهگاه نياز دارند و با حذف اين عوامل مي‌توان از شر سوسك ها راحت شد.

كاهش منابع غذايي : شامل جمع آوري و دفع مناسب زباله ها -استفاده از زباله دان مناسب درب دار- نگهداري مواد غذايي باقيمانده در يخچال- نظافت سكوها و قفسه هاي آشپزخانه- نظافت كف آشپزخانه- نظافت چربي باقيمانده بر روي سطوح-شستشوي منظم ظروف غذا

حذف منابع آب : تجهيز خروجي هاي فاضلاب مانند كف شوي آشپزخانه و ظرفشويي و توالت به درپوش و توري ريز- استفاده از توري ريز در هواكش توالت در پشت بام-مسدود نمودن كناره هاي لوله خروجي فاضلاب پشت لباسشويي- تعمير شير آب هايي كه چكه ميكند

حذف پناهگاه : مسدود نمودن درز و شكاف و حفره و سوراخ هايي كه در ساختمان وجود دارد- استفاده از كابينت ها و قفسه هاي پايه دار براي نظافت راحت زير آنها.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۵:۲۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

۱۲ راهكار طبيعي براي از بين بردن سوسك در منزل

۱۲ راهكار طبيعي براي از بين بردن سوسك در منزل

سمپاشي سوسك ريز

دلگرم

از بين بردن سوسك ها : اگر از حشرات موجود در آشپزخانه خود خسته شده‌ايد اگر در كابينت‌ هاي شما سوسك وجود دارد. اگر مي‌خواهيد براي هميشه از شر اين موجود كثيف رهايي پيدا كنيد با ما همراه باشيد.
از بين بردن سوسك ها
آيا شما جز آن دسته از افراد هستيد كه در خانه تان سوسك داريد؟ آيا آشپزخانه شما سوسك دارد؟ براي از بين بردن سوسك‌هاي در منزل خود با ما همراه باشيد.

سوسك‌ آلرژي ‌زا است!
سوسك ‌ها يكي از مهم ‌ترين عوامل ايجاد آسم و آلرژي در خانه محسوب مي ‌شوند.

بزاق، مدفوع و حتي تمام قطعات بدن سوسك كه در خانه پخش مي ‌شوند، آلرژي ‌زا هستند و مي‌ توانند انواع ناراحتي‌ هاي پوستي يا تنفسي را براي افراد ايجاد كنند.

به همين دليل ما به همه افراد توصيه مي ‌كنيم كه به هر نحوي از ورود يا تكثير سوسك‌ ها در منزل شان پيشگيري كنند.

بهترين روش از بين بردن سوسك‌ ها هم سم‌ پاشي است. حتي سوسك ‌هايي كه در پناهگاه‌ شان پنهان مي ‌شوند، چند روز بعد از سم‌ پاشي براي به دست آوردن هواي تازه از پناهگاه خود بيرون مي‌ آيند و در معرض ديد و در نتيجه مرگ قرار مي‌ گيرند.

بنابراين بهتر است كه افراد از هر گونه تماس مستقيم با بدن سوسك‌ ها پرهيز كنند و بدن مرده ي اين حشره را با يك نايلون بردارند و در نايلون را گره بزنند و آن را در سطل زباله بيندازند.

تمام ترشحات و قطعات بدن سوسك، آلرژن هستند اما شدت حساسيت به سوسك در افراد مختلف، متفاوت است و امكان دارد كه بدن فردي به سوسك خيلي حساسيت نشان بدهد و بدن فردي اصلا حساسيتي به سوسك نداشته باشد.

اما نكته ي مهم اين است كه بدن همه افراد نسبت به عوامل عفوني و انگلي سوسك‌ ها حساس است و امكان ابتلا به بيماري ‌هاي عفوني و انگلي در تماس مداوم با ترشحات يا قطعات بدن سوسك در همه افراد وجود دارد.

بنابراين همان‌ طور كه گفته شد تا آن جايي كه مي ‌توانيد به‌ طور مستقيم به بدن سوسك‌ ها دست نزنيد يا آن ها را با روش ‌هاي فيزيكي از بين نبريد چون اين كار باعث پراكنده شدن ترشحات بدن آن ها به محيط اطراف و ايجاد آلرژي بيشتر مي‌ شود.

سوسك و روان افراد
در نهايت اين كه وجود سوسك ها به خصوص وقتي به تعداد زياد باشند براي بسياري از اشخاص واكنش هاي رواني ايجاد مي ‌كند.

نقش سوسك ها در انتقال بيماري‌ ها
سوسك ها معمولا تمايل به نزديك شدن و گاز گرفتن انسان ندارند، ولي در مورد نوزادان و افراد ناتوان و ضعيف مواردي از گاز گرفتگي سوسك ها ديده مي‌ شود كه گاهي موجب زخم هاي سطحي و عفوني مي ‌شوند.

سوسك ها ناقل عوامل بيماري زاي مختلف مانند : ويروس ها، باكتري ها، تخم انگل ها و غيره مي ‌باشند.

عوامل بيماري زايي كه تاكنون توانسته ‌اند از بدن سوسك ها جدا كنند شامل ويروس هاي فلج اطفال،‌ دو نوع قارچ بيماري زا، عامل بيماري تب زرد، وبا، ديفتري، كزاز، سل، ژيارديا و انواع اسهال خوني و ….. مي ‌باشند.

سوسك ها به خصوص در محل هايي مثل بيمارستان ها كه عوامل بيماري زا به ميزان فراوان و از انواع مختلف وجود دارند بسيار خطرناك مي‌ باشند.

از طرف ديگر، چون سوسك‌ ها در چاه دستشويي و مكان ‌هاي كثيف رفت ‌و آمد دارند، امكان انتقال تخم انگل و باكتري توسط آن ها بسيار بالا است.

سوسك‌ ها باعث تحريك پوستي مي ‌شوند

سوسك‌ ها باعث تحريك پوستي مي ‌شوند
در ميان حشرات، راسته‌ اي به نام قاب ‌بالان با نام عمومي سوسك ‌ها وجود دارند كه در صورت تماس با پوست انسان، به ‌ويژه اگر روي پوست له شوند، باعث ايجاد تحريك شديد و بروز تاول ‌ها و زخم‌ هاي پوستي مي ‌شوند.

يكي از جنس‌ هاي مهم اين راسته، نوعي سوسك است كه به نام‌ هاي محلي دراكولا، بند، شب‌ سوت، شب ‌سوز، چي‌ سوان، تله‌ ‌مورچونه و تله ‌گز خوانده مي ‌شود.

اين حشره‌‌ دو رنگ كه بدني باريك و كشيده به طول ۷ ميلي ‌متر و سري گرد به رنگ سياه و بال ‌پوش ‌هاي كوتاهي به رنگ ‌هاي گوناگون دارد.

از بهار تا پاييز در مزارع برنج، ذرت، پنبه و كنار جويبارها و درياچه‌ هاي آب ‌شيرين فعاليت دارد و بر اثر له شدن و تماس خونش با پوست، التهاب پوستي همراه با خارش ايجاد مي ‌شود و به سبب ظاهر خطي اين التهاب ‌ها به آن درماتيت خطي گفته مي‌ شود.

سپس تاول‌ هايي ظاهر و زخم‌ هاي جلدي ايجاد مي ‌شود.

اين زخم‌ ها بيشتر روي پا، بازو، گردن و نقاط باز بدن ايجاد مي ‌شود. قرمزي همراه با خارش ۲۴ ساعت پس از تماس آغاز مي ‌شود و بعد از ۴۸ ساعت تاول‌ هاي وزيكولي ظاهر مي‌ شوند و به تدريج گسترش پيدا كرده و طي ۴۸ ساعت به حداكثر مي ‌رسند.

پس از آن مرحله‌ ي پوسته ‌پوسته شدن و ريختن پوست فرا مي ‌رسد و لكه رنگي به مدت يك ماه يا بيشتر باقي مي ‌ماند.

اگر عوارض ناشي از له شدن چند حشره روي پوست باشد علايمي مانند تب، دردهاي عصبي، درد مفاصل و استفراغ هم ديده مي ‌شود.

حتي ممكن است ناراحتي چند ماه طول بكشد و عفونت ‌هاي ثانويه، التهاب گوش مياني و عوارض چشمي به آن اضافه شود.

كساني كه در تماس با اين حشرات هستند، بايد دقت كنند تا زماني كه حشره روي پوست شان قرار دارد، از هر اقدامي كه به له شدن آن روي پوست منجر مي‌ شود، جدا خودداري كنند.

اگر دست شان به همولنف يا مايع عمومي بدن حشره آلوده شد، بايد بلافاصله دست شان را با آب و صابون بشويند و از تماس دست آلوده با چشم شديدا خودداري كنند.

در مناطقي كه شيوع بيماري بالا است، چنانچه لباس‌ ها را پس از شست ‌و ‌شو در حياط منزل آويزان مي ‌كنند، لازم است لباس ‌ها هنگام جمع‌ آوري و استفاده به دقت بررسي شوند.

براي جلوگيري از گسترش بيشتر ضايعات به هيچ وجه محل آسيب را نخارانيد.

مصرف آنتي ‌بيوتيك ‌ها همراه با مخلوطي از پودر تالك و زينك‌ اكسايد مي ‌تواند درمان مناسبي باشد. براي رفع خارش نيز مي‌ توان از آنتي‌ هيستامين استفاده كرد.

روش قطعي از بين بردن سوسك كابينت
در اين مقاله روش قطعي از بين بردن سوسك را به شما آموزش مي‌دهيم.

اين روزها كمتر ساختماني است كه در گوشه و كنار آن آلودگي به سوسك ها وجود نداشته باشد.

سوسك ها در تمام دنيا، خصوصا مناطق گرمسير انتشار داشته و گرما دوست مي ‌باشند.

در طول روز پشت رادياتورها، لوله ‌هاي آب ‌گرم، نقاط تاريك مثل مجاري فاضلاب، توده‌ هاي زباله، زير قفسه‌ ها و كشوها و دستشويي و حمام يافت مي شوند.

اين حشره در شب فعال است و روي كف اطاق ها و جاهاي مختلف دنبال غذا مي ‌گردد.

سوسك ها همه چيزخوار و پُرخوار هستند و به برگرداندن بخشي از غذاي خود كه كمي هضم شده و همچنين دفع مدفوع روي غذا و يا هر چيز ديگر عادت دارند.

فرم بدن سوسك به گونه ‌اي است كه مي تواند از شكاف هاي باريك عبور كند. سوسك هايي كه وارد اماكن انساني شده و از نظر بهداشتي اهميت دارند شامل: سوسك هاي آلماني، آمريكايي، استراليايي، شرقي و … مي باشند.

پيشگيري از ورود سوسك به آشپزخانه
پيشگيري بهتر از درمان است، بنابراين، در درجه ي اول تميز نگه داشتن خانه، عاري از باقي مانده ي خوراكي يا طعمه هاي ديگر براي سوسك ها، مي تواند مانع از آن شود كه سوسك ها خانه تان را منزل خودشان بدانند.

به طور مرتب كف خانه، هم چنين زير و پشت وسايل آشپزخانه را جارو كنيد و تميز كنيد.
هرگونه كارتن شياردار، و هرگونه كلكسيون ساك هاي پلاستيكي را از خانه بيرون ببريد، چون سوسك ها عاشق پنهان شدن در چنين جاهايي هستند.
سطوح را با سركه تميز كنيد تا ضدعفوني شود، و خوراكي را در ظرف هايي نگه داري كنيد كه هوا به آنها نفوذ نمي كند.
نگذاريد سطل زباله براي مدت طولاني بماند و مطمئن شويد درب آن بسته است.
سوسك ها موجوداتي تشنه هستند، بنابراين مطمئن شويد تمام شيرهاي آبي را كه چكه مي كنند، درست كرده ايد.
با اين حال گاهي با وجود تلاش هاي مرتب ما براي پاكيزگي و ضدعفوني كردن، حتي ممكن است تميزترين و بي لكه ترين قسمت هاي خانه هم هدف هجوم سوسك ها قرار بگيرد.

روش هاي ريشه كن كردن سوسك ريز كابينت
حضور سوسك هاي ريز در آشپزخانه و كابينت ها يكي از دغدغه هاي خانم هاي خانه دار مي باشد.

بسياري از افراد با اين مشكل دست به گريبان مي باشند و براي حل آن روشهاي مختلفي را دنبال كرده اند.

در بعضي موارد به نتيجه رسيده اند و توانسته اند با استفاده از سوسك كش هاي مختلف سوسك هاي ريز كابينت را ريشه كن كنند و در بعضي موارد سوسك كش آنها در برابر سوسك ها شكست خورده و نتيجه اي بدست نياده و هيچ تغييري در تعداد سوسك هاي آشپزخانه ايجاد نشده است.

سوسك هاي ريز و درشت مختلفي وجود دارند كه دو نوع از آنها در منازل يافت مي شود.

يكي سوسك هاي درشت حمام مي باشد كه به سوسك حمام معروف هستند و از طريق لوله هاي فاضلاب و چاه فاضلاب وارد حمام مي شوند و پس از تخم ريزي زاد ولد مي كنند.

ديگري سوسك هاي ريز آشپزخانه مي باشند كه غالبا در محيط آشپزخانه تجمع مي كنند و در همان مكان و در كابينت ها و بخش هاي مختلف آشپزخانه رشد پيدا مي كنند.

اين سوسك هاي ريز آشپزخانه را سوسك آلماني يا سوسك اسرائيلي نيز مي گويند و برخي نظر دارند كه نژاد آنها آلماني و يا اسرائيلي مي باشد.

به هر حال اين دو نوع سوسك هستند كه خواب را از چشمان خانم هاي خانه دار ربوده و در فصل هاي مختلف سال مخصوصا تابستان تعداد آنها زياد مي شود و مشكلات جانبي را براي منازل ايجاد مي كنند.

سوسك هاي ريز موجود در آشپزخانه و كابينت ها
سوسك هاي ريز طوري هستند كه پس از ورود اولين نفر از آنها به داخل آشپزخانه ديگر كار تمام شده و در روزهاي آينده شاهد تعداد زيادي از آنها در بخش هاي مختلفي از آشپزخانه خواهيد بود.

علت هم اين است كه اين سوسك ها رشد قارچي دارند و با تخم گذاري تعداد زيادي از آنها متولد مي شوند.

همين باعث مي شود كه كشتن دستي آنها تاثيري در تعداد نداشته باشد و مجددا تعدادي از آنها مشاهده شود. اصلا به همين دليل است كه به آنها سوسك اسرائيلي نيز گفته مي شود.

اما بالاخره بايد روشي براي از بين بردن آنها وجود داشته باشد. قطعا همينطور است. روش هايي براي كشتن سوسك ريز كابينت ها وجود دارد كه در ادامه خدمت شما ذكر خواهد شد.

اگر با سوسك هاي ريز كابينت و آشپزخانه سر و كار داشته باشيد مي دانيد كه كشتن آنها كار ساده اي نيست و سرعت عمل بالايي مي خواهد.

زيرا كمي تعلل باعث مي شود هدف از تيررس شما فرار كند و ديگر دستتان به آن نرسد.

حال چه برسد به ريشه كن كردن آنها كه ديگر به اين راحتي ها قابل انجام نمي باشد.

اما ما روشي براي از بين بردن سوسك كابينت به شما پيشنهاد مي كنيم كه با استفاده از آن بتوانيد مشكل خود را حل كنيد.

روشي خانگي براي از بين بردن سوسك هاي ريز كابينت كه بسيار ساده بوده و مي توانيد اثر آن را مشاهده نماييد.

روش هاي ريشه كن كردن سوسك ريز كابينت

روش خانگي از بين بردن سوسك هاي ريز
براي دفع سوسكها برخي نظر دارند كه استفاده از سوسك كش خانگي موثر واقع مي شود.

روش خانگي از بين بردن سوسك ها موادي خانگي و طبيعي لازم دارد كه با استفاده از آنها سوسك كش قوي ما حاضر مي شود.

براي ساخت سوسك كش تنها چيزي كه لازم داريد يك عدد پياز و يك قاشق جوش شيرين مي باشد. تنها با اين دو ماده سوسك كشي قوي و موثر در خانه توليد كنيد.

اما در خصوص طرز تهيه دفع‌‎ كننده سوسك بايد گفت كه ابتدا پياز را خوب خرد كنيد و سپس جوش شيرين را با آن مخلوط نماييد و نتيجه را در نقطه مورد نظر قرار دهيد.

اين كار باعث مي شود سوسك هاي ريز و درشت آشپزخانه از لانه خود بيرون آمده و پا به فرار بگذارند.

البته ما اين روش را تاييد يا رد نمي كنيم و شما مي توانيد خودتان آن را امتحان كرده و نتيجه آن را ببينيد.

روش هاي از بين بردن سوسك ريز آشپزخانه
براي حل مشكل حضور سوسك در منزل بايد نكاتي را رعايت كنيد تا از شر سوسك ها خلاص شويد. اين نكات عبارتند از:

نظافت آشپزخانه و عدم باقي ماندن آشغال و زباله در سينك و بخش هاي مختلف آشپزخانه
خشك كردن سينك و پاك كردن آب هاي آن قبل از خواب
استفاده از سوسك كش هاي موثر خانگي
استفاده از حشره كش ها و خميرهاي مخصوص سوسك
بكارگيري محلول هاي قوي سوسك كش و حشره كش در آشپزخانه
از بين بردن سوسك ها با سموم كشاورزي قوي
بستن درب لوله هاي فاضلاب و استفاده از توري در پنجره ها
كه هر يك از اين نكات اهميت فوق العاده اي دارند و لازم است به تمام آنها توجه كافي شود تا نتيجه مناسب مشاهده شود.

ريشه كن كردن سوسك هاي ريز با استفاده از سم كشاورزي
در خصوص از بين بردن سوسك هاي ريز در برخي موارد استفاده از خمير سوسك كش موثر بوده و نتيجه مورد نظر مشاهده شده است.

مي توانيد از خمير سوسك براي از بين بردن سوسك هاي آلماني استفاده نماييد.

در غير اينصورت مي توان محلول سوسك كش را امتحان كرد. زيرا در بسياري از موارد شاهد از بين رفتن سوسك هاي حمام با اين روش شده ايم.

روش آخر بكارگيري سم كشاورزي مي باشد كه بهترين روش بوده و قوي ترين سوسك كش مي باشد.

با استفاده از اسپري شيشه پاك كن سم مورد نظر را در بخش هاي مختلف ساختمان يعني حمام، توالت، آشپزخانه، كابينت، زير كابين ها، سرويس بهداشتي، گلخانه و... بپاشيد تا سوسك ها و ديگر حشرات توالت كشته شوند و شما لاشه آنها را يكي يكي در بخش هاي مختلف ساختمان مشاهده نماييد.

اين روش تاييد شده و تست شده مي باشد و صد درصد نتيجه بخش خواهد بود.

روش هاي از بين بردن سوسك حمام
در خصوص از بين بردن سوسك حمام استفاده از روش هاي معمول و رايج از بين بردن سوسك كافي مي باشد و تاثير خود را مي گذارد.

روش هايي نظير:

استفاده از اسپري هاي سوسك كش (پيف پاف) مخصوص سوسك
استفاده از خمير سوسك در محل هاي تجمع سوسكها
نصب چاه بست در دهانه كاسه توالت جهت جلوگيري از ورود سوسك ها
بكارگيري سموم حشره كش كشاورزي براي ريشه كن كردن سوسك ها
استفاده از صافي و توري هاي مخصوص كفشوي ها
و روش هاي ديگر كه مي تواند در از بين بردن سوسك ها در حمام و ساختمان مفيد واقع شود.

با توجه به اين كه سوسك هاي درشت يعني همان سوسك هاي حمام رشد قارچي ندارند به نظر مي رسد با روش هاي فوق مي توان بر از بين بردن آنها فائق آمده و ريشه آنها را كند.

در حالي كه وضعيت سوسك هاي ريز به اين صورت نمي باشد و مقابله با آنها روشهاي ديگري مي طلبد.

روش هاي از بين بردن سوسك حمام

روش هاي طبيعي از بين بردن سوسك ها
در ادامه چند روش ايمن و طبيعي آمده است كه كمك تان مي كند از شر هجوم سوسك ها خلاص شويد، و از هجوم جديد جلوگيري كنيد.

1. از بوره و شكر استفاده كنيد
درست كردن تركيبي از بوره و شكر به نسبت ۳:۱ (۳ سهم بوره در ازاي ۱ سهم شكر) روشي بي نهايت موثر براي خلاص شدن از شر سوسك ها است.
شكر سوسك ها را به طمع وامي دارد تا از مخفيگاه شان بيرون بيايند و آنها را به ذره ذره خوردن بوره فريب مي دهد، كه براي حشرات كشنده است، اما ميزان سميت آن براي انسان ها به طور چشمگيري كم تر است. تا حدي كه اين ماده اغلب در بازار به عنوان پودر كمكي براي شست وشوي لباس و ظرف عرضه مي شود.
با اين حال وقتي براي سوسك طعمه مي گذاريد، احتياط كنيد، آن را جايي قرار دهيد كه به آساني براي سوسك ها در دسترس باشد اما در مسير رفت و آمد انسان يا حيوان خانگي نباشد.
مواد اين طعمه را تركيب كنيد و آن را در جاهايي كه قبلا شاهد ورود يا فرار سوسك ها از محل زندگي تان بوده ايد، نزديك گوشه ها و شكاف هاي ديوار قرار دهيد، تا به زودي از بين بروند.
توجه: هرگز عامدانه بوره يا ديگر محصولات بوريك اسيد را نخوريد!
2. چگونه با اسيد بوريك از شر سوسك خلاص شويم
به عنوان جايگزيني براي بوره و شكر، مي توان با استفاده از اسيد بوريك، آرد، و پودر كاكائو به نسبت ۱:۲:۱ ، طعمه اي طبيعي براي سوسك درست كرد.
مانند طعمه ي شكر، اين تركيب را مي توان نزديك شكاف هايي قرار داد كه ورود و خروج سوسك ها از آن جا مشاهده شده است.
قسمت هايي كه سوسك ها به طور رايج در آن يافت مي شود شامل، پشت و زير و سطل زباله، پشت و زير يخچال، و در رخنه هايي در قرنيزهاي آشپزخانه يا سرويس بهداشتي است.
مطمئن شويد هر هفته طعمه ي سوسك را جايگزين مي كنيد تا از شر سوسك ها خلاص شويد، و طعمه هايي را كه مرطوب مي شوند عوض كنيد، چون اين روش تنها در صورتي موثر است كه طعمه خشك بماند.
3. تفاله قهوه را دور نريزيد
قهوه خورها خوشحال خواهند شد از اين كه بدانند پودر قهوه دفع كننده اي فوق العاده براي سوسك است.
اگر با سوسك مشكل داريد، تفاله قهوه ي استفاده شده را از فيلتر قهوه سازتان برداريد و آن را بيرون از خانه در جاهايي قرار دهيد كه گمان مي كنيد سوسك ها از آن وارد مي شوند.
نزديك پي خانه دنبال رخنه ها يا شكاف ها باشيد، يا اگر خانه تان سقف كاذب دارد يا در كف زمين فضايي براي تاسيسات برق يا لوله كشي وجود دارد، به آن دسترسي پيدا كنيد و به دنبال جاهايي باشيد كه احتمال وجود سوسك در آن هست. تفاله ي استفاده شده را در اين مكان ها قرار دهيد. اين مانع از ورود سوسك ها به محل زندگي تان مي شود.
4. خاك دياتومه خوراكي را فراموش نكنيد
خاك دياتومه يك ماده ي طبيعي است كه ذاتا خواص پاك كنندگي دارد، و اغلب در پودرهاي پاك كننده استفاده مي شود، حتي زماني در خمير دندان به طور شايع استفاده مي شد.
هم چنين خاك دياتومه ماده اي است كه براي كنترل حشرات بي نظير است. اگر از آن به درستي استفاده شود، خطر آن براي انسان ها و حيوانات خانگي صفر است و روشي طبيعي براي خلاص شدن از شر سوسك ها است.
از يك فروشگاه نوسازي وسايل خانه، خاربار فروشي، يا به صورت برخط خاك دياتومه ي خوراكي بخريد. (توجه:خاك دياتومه بايد برچسب “خوراكي ” داشته باشد تا مصرف آن در خانه ايمن باشد! )، آن را در بيرون خانه و محيط اطراف بپاشيد.
هم چنين مي توانيد خاك دياتومه را در لبه ي پنجره ها و زير درگاه هاي بيروني قرار دهيد. در عرض ۲ روز، خاك دياتومه جادو مي كند و خانه ي شما را از شر سوسك هاي ناخوانده خلاص مي كند.
مانند طعمه هايي كه اساس شان بوريك اسيد است، خاك دياتومه در صورت مرطوب شدن بي تاثير مي شود، پس بعد از بارش باران مطمئن شويد دوباره اطراف خانه تان از اين ماده مي پاشيد.
5. آب صابون درست كنيد
با پاشيدن آب صابون به سوسكي كه در حال دويدن است، به وسيله ي يك اسپري، مي توانيد سوسك را بكشيد و بعد از آن به آساني محل را تميز كنيد، اين يك روش موثر براي خلاص شدن از شر سوسك ها است كه بايد به سرعت انجام شود.
به هر حال، اين يك روش فعال براي كنترل آفت است، كه لازم است وقتي سوسك را مي بينيد، آب صابون را به آن اسپري كنيد. اين روش روي سوسك هايي كه بين كف پوش ها يا پشت ديوارها كمين كرده اند تاثيري ندارد.
اما اگر هنگامي كه در انتظار يك طعمه يا تله هستيد تا اثر كند، گاهي سوسك ها را در حال گردش در گوشه و كنار خانه مي بينيد، اين شيوه اي موثر و كارآمد خواهدبود. به سوسك آب صابون بپاشيد، سپس كثيفي ايجاددشده را تميز كنيد.
اين روشي بسيار ساده براي خلاص شدن از شر سوسك ها به طور طبيعي است.
6. از علف گربه استفاده كنيد
نعنا گربه اي، كه معمولا با عنوان سنبل الطيب، علف گربه، يا نعنا گربه اي شناخته مي شود، گياهي از تيره ي نعنا با بويي تند است كه براي گربه ها جذاب است.
فوايد سنبل الطيب بيش تر از جذب كردن گربه ها و درست كردن دمنوش آرام بخش اعصاب براي آدم ها است. شما مي توانيد از آن براي خلاص شدن از شر سوسك هم استفاده كنيد (و يكي از ۱۰ برترين روش دفع پشه نيز هست).
سنبل الطيب را همان طور كه براي نوشيدن درست مي كنيد آماده كنيد (شما مي توانيد از دمنوش آن براي سرماخوردگي و آنفلونزا استفاده كنيد)، براي هر يك فنجان آب حدودا ۱ قاشق چاي خوري سنبل الطيب خشك شده را استفاده كنيد و بگذاريد ۱۰ تا ۱۵ دقيقه خيس بخورد.
يك اسپري را با اين دمنوش پر كنيد و اين تركيب را در سرتاسر قرنيزهاي خانه، نزديك درزها، جايي كه ممكن است سوسك ها پنهان شوند، پشت و زير وسايل، و هرجاي ديگري كه گمان مي كنيد ممكن است سوسك ها در خانه تان تجمع كرده باشند، به كار ببريد.
7. تله ي بطري نوشابه
شما مي توانيد با استفاده از يك بطري ۲ ليتري نوشابه ي گازدار، قيچي، يك حلقه چسب نواري، و يك فنجان آب ميوه ي شيرين (آب گواوا و انبه براي اين كار خيلي خوب جواب مي دهد) تله اي موثر براي سوسك درست كنيد.
با استفاده از قيچي يك سوم از بالاي بطري (قسمت سر بطري) را ببريد، سپس آن را وارونه كنيد و سر و ته روي بطري بريده شده بگذاريد، تا حالت قيفي شكل به سمت درون بطري ايجاد كند.
قسمت بريده شده را با بقيه ي بطري بچسبانيد، سپس يطري را، از طريق قسمت قيفي شكل، با آب ميوه اي به انتخاب خودتان پر كنيد.
بطري را جايي بگذاريد كه احتمال دارد سوسك باشد و صبر كنيد، همين!
سوسك ها آب ميوه ي خوشمزه را بو مي كشند و دوان دوان مي آيند، اما نمي توانند از بطري فرار كنند، به اين طريق در تله مي افتند.
اين گونه مي توانيد سوسك ها را بكشيد. اين روش براي زماني مناسب است كه تعداد كمي سوسك سرگردان در خانه تان است، نه يك هجوم در ابعاد گسترده.
8. اسپري اسانس
علم ثابت كرده است استفاده از اسانس هاي گزينش شده مي تواند براي دفع حشرات و پيشگيري از هجوم آنها خوب جواب بدهد.
در ۲۰۰۱ پژوهشگران دانشگاه آبرن طي پژوهشي پي بردند كه اسانس نعنا براي بيش از يك گونه سوسك بي نهايت سمي است.
براي ساختن يك دفع كننده ي سوسك طبيعي، يك اسپري را با آب پر كنيد و ۲۰ قطره اسانس نعناي كوهي يا نعناي زينتي يا سرو به آن اضافه كنيد.
اين تركيب را به شدت تكان بدهيد و هم بزنيد (در برخي از انواع آن ۲ قاشق غذاخوري نمك به آن اضافه مي شود يا از آب صابون استفاده مي شود) و “محل هايي را كه مشكل سوسك دارد” – هرگونه برآمدگي يا فضا بين ديوار و قرنيز، پشت و زير وسايل خانه (ماشين لباسشويي، مايكروويو، يخچال) اسپري كنيد.
اين روش نه تنها سوسك هاي موجود را مي كشد و ورود سوسك هاي جديد را به تاخير مي اندازد، بلكه رايحه اي خنك و خشك به جا مي گذارد! اين روشي جالب است.
9. چند حبه سير در مناطقي كه تحت هجوم سوسك ها قرار گرفته است بگذاريد
سير داراي بوي تندي است كه معمولا سوسك ها را دور نگه مي دارد. سوسك ها نمي توانند بوي سير را تحمل كنند و به سرعت آن جا را ترك خواهند كرد.

مواد مورد نياز :

چند حبه سير تازه
روش انجام كار :

همه ي حبه هاي سير را پوست بكنيد.
حبه ها را در مناطق آسيب ديده و مناطق اطراف آن قرار بدهيد.
اجازه بدهيد به مدت دو تا سه روز بماند و بعد آنها را برداريد و به جاي شان سير تازه بگذاريد.
اين كار را به مدت دست كم ده روز انجام بدهيد تا سوسك ها از آن جا نقل مكان كنند!
10. مقداري برگ بو در قسمتي كه سوسك دارد، بريزيد
برگ بو يكي ديگر از گياهان دارويي تند است كه سوسك ها از آن بيزار هستند. بوي برگ بو باعث دور شدن سوسك ها مي شود و آنها را از خانه تان فراري خواهد داد.

مواد مورد نياز :

يك مشت برگ بوي تازه يا خشك
هاون
روش انجام كار :

مقدار برگ بو برداريد و آنها را با استفاده از هاون بكوبيد و تبديل به پودر كنيد.
هنگامي كه برگ ها پودر شدند آنها را در مناطقي كه سوسك ها لانه كرده اند، مناطقي كه سوسك ها زياد از آنها عبور و مرور مي كنند يا هر منطقه ي ديگري از خانه كه مورد هجوم واقع شده است، بريزيد.
اجازه بدهيد پودربرگ بو به مدت ۵ تا ۷ روز بماند.
يك هفته ي ديگر هم اين كار را تكرار كنيد تا از شر سوسك ها خلاص شويد.
11. با استفاده از وازلين يك تله ي ژله اي تهيه كنيد
تله ي ژله اي وازلين براي به دام انداختن و كشتن سوسك هاي مزاحمي كه در خانه ي شما لانه كرده اند، شگفتي مي آفريند.

چسبندگي و ضخامت وازلين سوسك ها را به دام خواهد انداخت و باعث خواهد شد كه آنها در تله بميرند.

مواد مورد نياز :

وازلين
قاشق
چند تكه مقوا كه به شكل مربع برش خورده است
مواد غذايي مانند نان، چيزي شيرين و يا هر خوراكي ديگري كه سوسك ها را جذب خود مي كند.
روش انجام كار :

يك تكه مقوا برداريد و روي آن يك قاشق غذاخوري وازلين بماليد.
ماده ي غذايي را روي آن بگذاريد.
تله را در مناطقي كه مورد هجوم سوسك ها قرار گرفته بگذاريد.
اجازه بدهيد تله به مدت دست كم يك هفته بماند و هر چند روز يك بار به آن سر بزنيد و ببينيد در چه وضعيتي است.
هنگامي كه يك يا چند سوسك در تله وجود دارد، آن را برداريد و دور بيندازيد و به جايش يك تله ي تازه بگذاريد.
12. خلاص شدن از شر سوسك ها از بستني تله بسازيد
اگر شما بستني باقي مانده در يخچال داريد كه كسي قصد خوردن آن را ندارد، مي توانيد از آن به عنوان يك تله ي سوسك بسيار عالي استفاده كنيد.

قند موجود در بستني سوسك را جذب خود مي كند و چسبندگي آن، آنها را به دام مي اندازد. هنگامي كه بستني ذوب شد، سوسك در آن غرق مي شود.

مواد مورد نياز:

كمي بستني
روش انجام كار:

بستني را در جايي كه سوسك ها زياد عبور و مرور مي كنند يا در نزديكي لانه شان قرار بدهيد.
اجازه بدهيد تله ي بستني به مدت چند روز بماند.
دائم تله را چك كنيد و وقتي ديديد چند سوسك در دام افتاده اند، تله ي بستني را برداريد و دور بريزيد.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۷:۵۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)