اخبار مربوط به حشرات و سمپاشي اخبار مربوط به حشرات و سمپاشي .

اخبار مربوط به حشرات و سمپاشي

خطرات گزش كنه كبوتري (Argas)

خطرات گزش كنه كبوتري (Argas)


سمپاشي كنه كبوتري

ويرگول

كنه هاي آرگاس و مايت ها از جمله مهمترين اكتوپارازيت ها يا انگل هايي هستند كه از بدن كبوتر ها به محل سكونت انسان انتقال يافته و از خون انسان تغذيه مي نمايند. اين حشرات ناقل بيماري هاي عفوني و منبع انتقال آنتي ژن هايي هستند كه آلرژي هاي شديد از جمله باعث شوك آنافيلاكسي در انسان مي گردد.


كنه كبوتر


عدم آشنايي با كنه هاي كبوتري و مايت ها باعث مي شود تا ما از علائم آلرژيكي ايجاد شدۀ ناشي از گزش اين حشرات غافل شويم و در مرور زمان با آلرژي هاي شديدتري از جمله شوك آنافيلاكسي مواجه شويم كه براي سلامت انسان بسيار خطرناك مي باشد.

 


رشد جمعيت كبوترها در شهرها از يك طرف و از طرفي لانه گزيني و مستقر شدن آن ها در زيستگاه انسان ها به طور فزاينده اي به عنوان يك منبع نگران كننده براي انسان ها بشمار مي آيد كه باعث انتقال پارازيت ها و انگل هايي موجود در بدنشان نظير كنه هاي آرگاس، مايت ها، مگس هاي كبوتري و ... به محل سكونت انسان مي گردد.

 


لانه هاي كبوترها معمولاً در پشت بام، تراس، لبه هاي كناري پنجره ها ، درز انقطاع ساختمان، روي كولرها و.... مشاهده مي شود و مايت هاي كبوتر در شكاف و درزهاي لانه كبوترها زندگي مي كنند . اين اكتوپارازيت ها براي تغذيه به دنبال خون مي باشند و از اين جهت وارد منازل مي شوند تا بتوانند از خون گرم انسان تغذيه داشته باشند. نيش كنه ها به همراه سوزش و آلرژي هاي پوستي شديد و ضعيف بسته به واكنش ايمني كه سيستم ايمني افراد دارد، متفاوت مي باشد.

 


دور كردن كبوترها از محل زندگي و حفظ اصول بهسازي محيط مي تواند از آلودگي محيط به كنه ها و مايت ها پيشگيري نمايد.

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۸:۴۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

شناسايي نوع حشره براي سمپاشي

شناسايي نوع حشره براي سمپاشي


سمپاشي هتل

جهان نيوز

قبل از شروع براي سمپاشي كردن بايد اطلاعاتي در مورد انواع سموم و نحوه سمپاشي كردن و نوع حشره كسب كنيم. اين عمل كار ساده اي نيست و تنها افراد متخصص قادر به انجام مي باشند. شايد شما از اين موضوع اطلاع نداشته باشيد كه به طور كلي هر نوع سمپاشي زماني اثربخشي و نتيجه دلخواه را مي دهد كه به صورت دوره اي انجام شود، يعني وقتي كه يك دوره، مرحله اوليه سمپاشي تمام شد بعد از گذشت مدت زمان مشخص، دوباره با توجه به نظر كارشناسان يا متخصصان سم پاشي شود. ما در اينجا به توضيح سه گونه سمپاشي كنه ، سمپاشي سوسك آشپزخانه و سمپاشي ساس پرداخته‌ايم.

با دانستن نوع حشره و انتخاب نوع سم براي آن، نيمي از مسير سمپاشي را طي كرده ايد. اما چگونه مي توانيم اين كار را انجام بدهيم؟

به اين نكته توجه داشته باشيد كه هيچ وقت خودسرانه اقدام به سمپاشي كنه، سوسك و ... منزل يا محل كار خود نكنيد چون امكان عواقب جبران ناپذيري در پي خواهد داشت و حتما براي سمپاشي كنه و ديگر حشرات موذي با مسئولان و متخصصان شركت هاي سمپاشي مشورت كنيد.

سمپاشي كنه
در بسياري از منابع معتبر از كنه به عنوان نوعي انگل معرفي شده است زيرا از خون بدن ساير موجودات زنده تغذيه مي‌كند و مي‌تواند عامل بسياري از بيماري‌هاي مختلف و خطرناك باشد. كنه براي زنده ماندن احتياج به يك ميزبان دارد. حالا اين ميزبان مي‌تواند انواع حيوانات يا بدن انسان باشد. اگر اين موجودات را دسته‌ بندي كنيم در گروه آفات گزشي قرار مي‌گيرند و خطرات زيادي براي سلامت انسان و هم چنين حيوانات دارند.

هنگامي كه يك كنه بدن انسان را گاز مي‌گيرد يا به اصطلاح بدن انسان ميزبان يك كنه براي تغذيه قرار مي‌گيرد، بلافاصله بدن انسان سريعا واكنش نشان مي‌دهد چون كنه در حال تغذيه از بدن مي‌باشد. در نتيجه ناحيه گزش قرمز مي‌شود و با توجه به نوع گزش ممكن است اين التهاب تا چند روز باقي بماند.

بعد از مشخص شدن نوع حشره (كنه) موجود در محيط، بررسي تعداد و منشا حشره (كنه) توسط متخصصين و محاسبه تعداد و نوع كنه در هر متر مربع نوبت به انتخاب سم مناسب براي سمپاشي كنه مي‌رسد. در انتخاب سم براي سمپاشي كنه دقت كافي را به خرج دهيد. چرا كه انتخاب سم بي كيفيت و نامرغوب براي سمپاشي ساس علاوه بر اين كه آفت را از بين نمي‌برد، براي انسان نيز مضرر است.

براي سمپاشي كنه محيط هايي مثل مهد كودك ها، رستوران‌ ها، كافي شاپ ها، محل كار، منازل و...بايد از سم هاي بي بو استفاده شود تا با كمترين آسيب به سلامت انسان ها بهترين نتيجه را به دست آورد.

 

سمپاشي سوسك آشپزخانه
شايد به غير از سوسك آشپزخانه، اسم‌هاي سوسك كابينت، سوسك آلماني و سوسك ريز سياه خانگي را نيز شنيده باشيد. سوسك آشپزخانه به دليل كوچكي بيش از حد در شكاف ها و درزها مخفي مي‌شوند و زندگي مي‌كنند. اين گونه حشرات خطرات و آلودگي‌هايي براي انسان‌ها دارند. مقاومت بالاي سوسك و تخم سوسك، سمپاشي سوسك آشپزخانه را سخت كرده است. اما چگونه سمپاشي سوسك آشپزخانه را به حداقل برسانيم؟

مراحل سمپاشي سوسك آشپزخانه
اگر در منزل يا محل كار خود سوسك آشپزخانه داريد و سخت در تلاش هستيد كه از شر سوسك آشپزخانه خلاص شويد قبل از آمدن مسئولان يا متخصصان سمپاشي سوسك آشپزخانه، مي‌توانيم راه كارهايي براي جلوگيري از بيشتر نشدن سوسك آشپزخانه انجام دهيم.

همانطور كه مي دانيد، سوسك‌هاي آشپزخانه درون همه چيز و همه جا مي روند و به سرعت تكثير مي شوند. آنها حتي مي توانند تا چند ماه بدون غذا و تا دو هفته بدون آب زنده بمانند.

2 اقدام ضروري مي تواند تا قبل از كمك گرفتن از متخصصين سمپاشي سوسك آشپزخانه كار شما را راحت تر كند.

1. اولين گام پاك‌ سازي: يعني اگر متوجه ورود و خروج سوسك آشپزخانه شديد، اقدام به كشتن سوسك كنيد.

2. گام بعدي نظافت صحيح و اصولي مي باشد‌ زيرا با وجود آلودگي و كثيفي مقدمات و موجبات لازم را براي زندگي سوسك آشپزخانه فراهم كرده‌ايد.

3. حذف منابع آب سوسك مي تواند نياز شما را به سمپاشي سوسك آشپزخانه كاهش دهد. اگر چه حذف تمام منابع آب غير ممكن است ولي تا جاي ممكن با حذف آب باعث كاهش رشد سوسك آشپزخانه مي‌شويد. بدين منظور مي توانيد لوله ها و شير آبهايي كه عرق ميكنند يا چكه دارند را تعمير كنيد.

4. براي به حداقل رساندن نياز به سمپاشي سوسك آشپزخانه ، بعد از اتمام كار تمام سينك هاي حمام و آشپزخانه و وان و دوش را با دستمال خشك كنيد.

5. اسكاچ و اسفنج شستشو ظرف ها را در جاي خشك و در بسته قرار دهيد.

6. مسواك هاي مرطوب را داخل ظرف هاي در بسته بگذاريد.

7. حذف پناهگاه‌ ها يكي از راه هاي كاهش سمپاشي سوسك آشپزخانه: سوسك‌هاي آشپزخانه در روزنه‌هاي تاريك و باريك ديوار، شكاف ها، درزها را براي مخفي شدن ترجيح مي‌دهند. هر چقدر كه مي‌توانيد اين مكان‌ها را درزگيري كنيد.

8. حذف منابع غذاي سوسك ريز آشپزخانه: بدين منظور كابينت‌ها را خالي و بعد تميز كنيد. وسايل آشپزخانه را تميز كنيد. هر شب بر روي كانترهاي آشپزخانه را گندزدايي كنيد. خوردن غذا را محدود به يك بخش از خانه كنيد. كل خانه را هر 2 الي 3 روز جاروبرقي بكشيد. هر شب كف آشپزخانه را جارو بزنيد. از سطل زباله كه به خوبي چفت مي‌شود استفاده كنيد و قبل از خواب آشغال‌ها را به بيرون از خانه منتقل كنيد.

خطرات سوسك آشپزخانه براي انسان‌ها
. بيماري ويروسي مثل فلج اطفال
. انواع بيماري هاي باكتريايي، مانند اسهال
. حمل تخم هاي انگلي و انتقال آن به انسان‌ها
. بروز انواع واكنش‌هاي هاي آلرژيك شديد مثل: خارش پوست، تورم پلك، ناراحتي پوستي و حتي ناراحتي تنفسي.

 

سمپاشي ساس
ساس جزو حشراتي مي باشد كه از نظر بيولوژيكي داراي دگرديسي ساده و در تمام مراحل زندگي خود خون خوار بوده است. اين حشره موذي از جايي نمي آيد بلكه از جايي به جاي ديگر منتقل مي شوند. ساس ها در صورت داشتن شرايط مساعد مثل غذا و پناهگاه رشد و تكثير مي كنند. شرايط انتقال ساس از لباس، محل كار يا لباسي كه درگير ساس بوده يا خريد وسايل دست دوم مثل وسايل پشمي ،ابري(تشك، مبلمان) مي باشد. ساس ها بال ندارند و نمي‌توانند مسافت زيادي را جا به جا شوند و از طريق وسايل چوبي دست دوم يا وسايل افراد ناشناخته منتقل مي‌شوند.

ساس ها جز حشرات قوي هستند و تا 550 روز توانايي تحمل گرسنگي را دارند و بين 2تا 4 سال عمر مي كنند. آنها شب فعال هستند و روزها در شكاف ها،درزها و جاهاي تاريك مخفي مي شوند و با co2 ناشي از تنفس ميزبان به سمت انسان حركت كرده و در سطح بدن مستقر مي شوند و شروع به خونخواري مي‌كنند.

ساس به ندرت روي پوست مستقر مي‌شود و بيشتر بر روي لباس يا ملحفه قرار مي‌گيرد و خونخواري را شروع مي‌كند. مدت 10 تا 15 دقيقه خونخواري طول مي‌كشد كه در اين مدت انسان چيزي حس نمي‌كند ولي كمي بعد از ترك بدن جاي گزش شديدا مي خارد و ملتهب مي شود. ساس‌ها چند برابر وزن خود خون مي‌خورند. ساس در زمان عدم دسترسي به انسان‌ها، پرندگان، حيوانات خانگي را مورد گزش قرار مي‌دهند. پس تا اينجا به اهميت سمپاشي ساس پي برديد. اما در زمان سمپاشي ساس بايد به چه نكاتي توجه نمود؟

نوع سم مصرفي براي سمپاشي ساس
ساس ها با يك نوع سم از بين نمي روند و بايد از تركيب چند سم مخصوص براي سمپاشي ساس استفاده كرد. سم مخصوص ساس از مخلوط 5نوع سم از گروه متفاوت قرص گاز سوز ساس، سموم و پودر ساس كش تهيه مي شود كه شامل ديازينون، مالاتيون، سايپرمترين، پرمترين، بيورزم دي كلرووس، دلتا مترين، گامگسان و ... مي باشد. البته قابل ذكر است درصد استفاده از هر كدام از اين سم ها براي سمپاشي ساس ها خيلي مهم مي باشد تا بتواند در تخم ساس كه از جنس سخت كتين است، نفوذ كند.

حشره ساس بين شكاف‌ها، درزها، كاغذ ديواري،وسايل چوبي، پشت قاب عكس، لا به لاي رختخواب ها و عمق وسايل پنهان مي‌شوند. بنابراين سم‌هاي عادي موجود در بازار توانايي كشتن و ريشه كن كردن ساس را ندارند. البته فكر نكنيد با فروختن يا دور انداختن وسايل خود، ساس از بين مي‌رود.

مشكلات بهداشتي ساس
. ايجاد حساسيت در افراد حساس
. بوي بد مكان ساس زده
. كم خوابي يا بي‌خوابي
. خارش شديد و عفونت هاي ثانويه
. ايجاد كم خوني

تشخيص ساس
زخم هاي محل گزش ساس سفت بوده و از يكديگر فاصله كمي دارند به طوريكه معمولا دوتا دوتا يا سه تا سه تا كنار هم ظاهر مي‌شوند. شكل خوشه‌اي گزش ها تنها راه تمايز و تشخيص با ديگر گزش حشرات است.

ساس بر خلاف كنه و سوسك آشپزخانه از هر چيزي تغذيه نمي كند و فقط خون انسان را مي‌خورند. ساس ها در بزاق خود ماده‌اي خاصي دارند كه باعث جلوگيري از لخته شدن خون در هنگام تغذيه مي‌شود.


بهترين زمان سمپاشي ساس
معمولا حشرات با توجه به شرايط آب و هوايي، رشد و تكثير مي كنند. ساس از انواع حشراتي مي باشد كه فقط در فصل تابستان و با گرم شدن هوا مي توان با سمپاشي ساس، نابودشان كرد. اما بايد قبل از سمپاشي، مراقبت‌هايي را اعمال كرد.
همچون:

. پوشاندن روي تمام لباس ها و وسايل
. خروج ساكنين و تخليه آن
. باز كردن در و پنجره ها
. خارج كردن تمام مواد غذايي از خانه يا ...
. استفاده از وسايل ايمني مانند دستكش و ماسك هنگام سمپاشي

مراقبت هاي بعد از سمپاشي ساس
. تمامي لباس‌ها را خوب بشوييد و جلوي آفتاب پهن كنيد.
. مواد غذايي آغشته به سم را دور بياندازيد.
. تمام سطح لوازم آغشته به سم را با مواد شوينده خوب تميز كنيد.
. دو روز بعد از سمپاشي وارد خانه شويد.
. هواكش ها را روشن كنيد و در و پنجره ها را باز بزاريد.

فينگر فود غرب تهران

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۰:۱۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)